Wywiad

 
 
 
Mateusz SSJ8
(rozmawiał Rahim)

Witam, dziękuję za chęć udzielenia nam wywiadu, pozwól iż przejdę od razu do pytań.


Na scenie jesteś od? Skąd dowiedziałeś się o makerze? W jakim zaczynałeś swój pierwszy projekt?
To było gdzieś w 2007 roku. O RPG Makerze dowiedziałem się przypadkiem. Szukałem prostego programu do tworzenia gier. Nie miało znaczenia, jakich. Chodziło mi tylko, żebym mógł się szybko nauczyć podstaw bez polegania na innych. Tylko gotowe rozwiązania programistyczne, a fantazja to ja.
Na początku próbowałem RPG Makera 2000. Pobawiłem się trochę i porzuciłem. Następny był RPG Maker ME. Nad dwiema grami w nim pracowałem. "Potężne Raichu - ECO-FORCE" (zrobiłem tylko walkę z myśliwymi i porzuciłem) i "Potężne Raichu - Armageddon 3" (porzuciłem, jak miałem robić walkę, gdzie Rainman (jeden z członków drużyny Raichu), Shippo (demon, jeden z przyjaciół Rainmana) i Puschel (niezbyt poważny wiewiór) leją jednego z Saibamanów na Świetlicy Pod Straconą Duszą). W czasie prac nad nimi rozmawiałem z Reptile'em na temat Ruby w RPG Makerze ME. Z rozmowy dowiedziałem się, że muszę mieć RPG Makera XP, jeśli chcę móc korzystać z Ruby. Więc ściągnąłem i do tej pory używam. Tak więc pierwszą ukończoną grę znasz. "Miasteczko Nowoczesne" zrobione w RPG Makerze XP. Ale pierwsza, którą robiłem, to "Potężne Raichu - ECO-FORCE" na RPG Makerze 2003.

Twoja kariera odnośnie makera XP usłana jest... krytyką odnośnie twoich projektów, jak myślisz skąd się to wywodzi?
Przyczyn może być wiele, więc wymienię po kolei.
Na Polskiej Scenie RPG Makera są sami egoiści. To ludzie, którzy na siłę tworzą gry ślepo wzorując się na komercyjnych hitach. Widzą, że ja tego nie robię, to od razu po mnie jeżdżą. Próbowałem już wszystkiego, co mogłem, żeby mnie uznali takiego, jakim jestem. Wpisywanie na listę trupów (mam Śmierć w avatarze), Gnojenie za gnojenie, rzucanie wyzwań,... Zawsze kończyło się na tym, że zostałem zbanowany, bo zamiast przypomnieć sobie własne gnioty (których nawet nie puścili w internet), woleli dalej rozkręcać tą spiralę wojny polsko-polskiej.
3D-mania. Słyszałem, jak wielu opuściło Polską Scenę RPG Makera tylko dlatego, że nie mogli robić gier 3D. Nawet ich rozumiem. Sam planowałem zrobić grę z grafiką 3D jak w "Heli Heroes". Ale szybko zdałem sobie sprawę, że to dla mnie za dużo pracy, a że nie chciałem porzucać RPG Makera dla własnych ambicji, które być może by mnie załamały, zapłaciłem wysoką cenę. Ograniczyłem grafikę 3D do szczegółów na grafikę postaci lub obiektów. Możesz to w tej chwili zobaczyć w demonstracji gry "Miasteczko Nowoczesne 4" (miecz Inuyashy, mój kij).
Izolacja for. To jest problemem, kiedy spotykasz się z jednym gościem na dwóch forach i on łamie prawo pod twoim adresem na jednym, za co ty musisz zareagować na drugim (bo na tym, gdzie złamał prawo, twoje konto jest zawieszone, a nie chce ci się zakładać kolejnego). Pamiętasz, jak nazwałem cię śmierdzącym złodziejem i plagiatorem? Teraz już wiem, czemu Sojita i Preki uważają, że Jazzwhisky to komunista. Osobiście zastanawiam się, jak Jazzwhisky może w ogóle dostać się do komputera, mając taaaaaaaaaaaaaaaaaaki nos.
Ślepa wierność tradycji. Światowa Scena RPG Makera wypaliła się dawno temu. Te wszystkie systemy walki (turówka, fazówka, gniew, ABS) już były i w grach komercyjnych. Nie ma żadnych nowych pomysłów. RPG Maker XP daje wielkie możliwości, które przechodzą na RPG Makera VX i RPG Makera VX Ace. To daje możliwość pójścia nową drogą. Do tej pory w grach RPG był tylko jeden system walki i nim gra przyciągała do siebie ludzi lubiących ten system. "Miasteczko Nowoczesne 4" ma za zadanie złamać tą barierę, przez co gra, jak wskazuje pełny tytuł ("Miasteczko Nowoczesne 4: New Green Levithan Advance"), nie ma nic wspólnego z "Green Levithan", poza miejscami gdzie nawiązuje do owej gry.
Lenistwo. Wielu nawet nie chce szukać inspiracji. A przecież ma ich wokół cały kosmos. Absurdy "Green Levithan" to dobre pole do popisu, jeśli chcesz któryś rozwiać, bądź przynajmniej przedstawić go inaczej, ale bez wpływania tym na sam "Green Levithan". W "Miasteczko Nowoczesne" w trzech walkach z szefami jest nawiązanie do walki z Kickiem z "Green Levithan 1", a w samym Nowoczesnym, jak w "Green Levithan", żeby móc wyjść z miasta, trzeba najpierw przeczytać książkę w barze i zapamiętać zadania. Na początek wystarczy.
Brak pasji. Z pasją też nikt się nie liczy. Tylko wodotryski, bajery i w ogóle, żeby komputer został zarżnięty. Ludzie są jak bogowie z mitologii greckiej. Wszyscy należą do tej samej rodziny. Różnica jest taka, że jeden umie pisać takie skrypty, że drugi popełniłby samobójstwo, zanim skończyłby pisać jeden, a drugi układa tak uporządkowaną fabułę, że pierwszy może się schować ze swoją. Z tych dwóch bogów, których właśnie opisałem, mój rodzaj boga to ten, który pisze zaawansowane skrypty, ale daje taką fabułę, że "pożal się boże". Tworzę, bo to moja pasja.

Stworzyłeś rozpoznawalną sagę. Skąd pomysł na każdą z tych części, co było motywem zapoczątkowania Miasteczka Nowoczesnego?
Motywu nie było. Samo przyszło. Wcześniej zamierzałem zrobić kolejny "Green Levithan" (Reptile jeszcze nie zapowiedział "Green Levithan 5"), w którym tym razem bohater miał kopiować techniki innych (inspiracja grą "Sonic Battle"). Projekt obecnie porzucony i skasowany. O ile dobrze pamiętam, stanęło na pasku punktów.
Potem planowałem zrobić "Green Levithan 1-2-4", w którym gracz przechodziłby wszystkie "Green Levithany" w jednej grze. I to grze zrobionej w RPG Makerze XP. Projekt obecnie porzucony i skasowany. Stanęło na "Green Levithan 2", kiedy miałem robić starcie z Nogardem XT. "Miasteczko Nowoczesne 1". Główny motyw jak w "Green Levithan", tylko miejsce się zmieniło.
 

Element Green Levithan Miasteczko Nowoczesne
Start Wodospad Wyspa
Nazwa miasta startwego nieznane Nowoczesne, DragonBallLand
Drużyna startowa 7-Mały-7 Sonic
Inni bohaterowie Buu, Jargo, SiMoon, Reptile Tails, Yume, Seiya, markos22, Mateusz SSJ8
Limit bohaterów 4 5
Wyjście z miasta startowego Do góry W prawo
Komendy walki zależą od bohatera Atak bronią, Atak, Obrona, Przedmiot
Szefowie z książki w barze Kicek, Pawex Lucyferow, Rubeus

"Miasteczko Nowoczesne 2". Główny motyw jak w "Green Levithan 2", ale zamiast Renarde jest moonka. Wiśniewskiego lubię, więc zamiast niego dałem Teknomana. W finale 2 Nogardy, 2 trupy (rzekome), ściemnia się, jak Reptile wchodzi, i jeszcze Mateusz i Tails wychodzą z ukrycia, jak Reptile już się zjawił.
"Miasteczko Nowoczesne 3". Wydawałoby się, że główny motyw, jak w "Green Levithan 3". W rzeczywistości okazuje się, że jest inaczej. Felina zostaje porwana przez Eggmana i Nehelena. Celem jest ją uwolnić, ale, jak się później okazuje, schemat z "Super Mario Bros." całkowicie odpada. Po co więc wyprawa na Kontynent Jesieni? Zagraj i się przekonaj.
Kolejne gry poznasz, jak wyjdą pełne wersje, ale nie martw się. "Miasteczko Nowoczesne 4" może ukazać się już w tym roku. Został mi już tylko Anioł Piekieł do końca.

Na forum jesteś przyjmowany raczej z krytycyzmem, mimo to jednak jesteś jedną z bardziej rozpoznawalnych jednostek dzięki właśnie MN. Czy nie zniechęca cię to do dalszego działania?
Od dawna wiem, że nie mam już szans na poprawienie swojego wizerunku. A i tak nie przejmuję sie już tą całą pseudo-krytyką. Krytyk restauracji smakuje podawane tam jedzenie, a co mu nie smakuje, nie przechodzi mu przez gardło, było w jednym filmie. Było też, że krytyk umie dostrzec zalety, jeśli jakieś są. Typowo w RPG Makerze XP masz turówkę. Mnie spodobała się fazówka. Myślę, że doskonale świadczy o tym ten system walki. Idealnie pasował pod Sonica, który dzięki temu, że przez swoją zwinność mógł częściej atakować w walce, nie był taki powolny, jak można było to odczuć na mapie. W końcu to gra w 3D bez 3D.

Ostatnie juz pytanie - udało mi sie wyczytać na forum, że produkujesz kolejne części, ile ich jeszcze powstanie, kiedy zamierzasz je zakończyć? Czy jeśli je zakończysz rozpoczniesz jakiś nowy projekt? Jeśli tak w jakim to makerze zamierzasz go tworzyć?
Miasteczko Nowoczesne 5 wprowadza całkowicie nowe SDK pisane na wzór RPG Makera VX Ace, ale z zachowaniem systemu walki dla fazówki. Ekran rozwoju normalnie jest dostępny w menu, ale w przypadku awansu kogoś można tam się dostać bezpośrednio z walki. Debiutuje lis, o grę z udziałem którego rywalizuję z jednym gościem, którego grę (porzuconą) znajdziesz na foxsuke.blogspot.com czy coś w ten deseń. Systemy walki to fazówka i biegówka. Lis ma własny ekran mocy, na którym możesz zmienić mu karty na jedną z dostępnych.
W szóstce Scena RPG Makera (i nie tylko) znalazła się pod władzą szarych panów. Debiutuje Gatomon (Fokusuke nadaje jej imię Angelina, żeby nie dostosowywać swoich zwrotów pod jej adresem do jej obecnej formy), gościnnie występują McLeod (Starfox), Falco (Starfox), Jackie (Jackie Chan Adventures) i jeden z bohaterów "Niekończącej się opowieści". W siódemce Ivan z GreenLevithanLandu (znany z "Green Levithan" jako Ivan) porywa Naruto, żeby zniszczyć Scenę RPG Makera przy pomocy kyuubiego (jest zapieczętowany w Uzumakim) i Kul Chaosu. Akcja głównej części toczy się w Antalorze paręset lat po wydarzeniach w "Two Worlds 2". Debiutuje Yami Kurama.
W "ModernTown Galaxy" Sonic przechodzi na ciemną stronę w pogoni za mocą. W "Moderntown Shippuuden" drużyna walczy z Kamitsuki, którą dowodzi tajemniczy Tobinow. W kolejnych częściach powracają John (tym razem potrafi przywoływać Pinocchimony), Kunio (raichu - cukroholik) i Angelina (w siódemce jest uwięziona w Oswaroth, w "Galaxy" nie pojawia się), odchodzi Yami Kurama, Naruto przestaje być jinchuuriki, dochodzą Crono, Marle, Bagi (półpuma), Kitsu (lisi hanyou znający się na medycynie), Rena (samozwańcza królowa kyuubich) i Rumbar (martwy kyuubi, który za życia połknął diabelską kulę).
Jeśli będzie jakiś nowy projekt, to stworzę go w RPG Makerze XP lub innym o podobnej liczbie warstw pierwszeństwa. Wszak nie wiemy, jaki będzie następny RPG Maker. Jeśli w ogóle będzie następny.

Dziękuję ci za poświęcenie mi kilku chwil, życzę ci owocnej pracy nad twoimi projektami, i by okazały się hitem roku 2013.

 
 
www.000webhost.com