Recenzja gry

 
 
 
Grimorum - Red-Cube
(Kryzz333)

data wydania:17 marzec 2018
maker: 2k3
gatunek: strzelanka
język: angielski




DOWNLOAD

Grimorum jest grą, która wyróżnia się wśród gier z RM w kilku istotnych aspektach. Po pierwsze - jest to strzelanka i to całkiem niezła, po drugie - osadzona jest w realiach współczesnych, po trzeciej - jest niezwykle brutalna.

Mord:
Już na początku rozgrywki gra ukaże nam swoje główne cechy, gdy sterując płatnym mordercą, wkradniemy się do domu pełnego strażników i zamordujemy trzyosobową rodzinę. Narzędziami będzie broń palna jak i kawałki szkła, które tu występują obficie i służą jako broń do cichego mordowania wrogów. Ofiary w tej grze będą krzyczeć sugestywnie nagranymi głosami i znikąd nie nadejdzie ratunek. Ani rozgrzeszenie. Gra nie patyczkuje się w swojej treści. Najmocniejsze uderzenia następują na początku, chociaż później również przyjdzie nam oglądać wyjątkowe okrucieństwo, masy krwi, a nawet gwałty. Świat będziemy oglądać głównie w typowym widoku z góry, lecz czasem pojawią się obrazki jak w „visual novel” - do czego wrócę. Świat przedstawiony jest brudny i surowy. Użyte grafiki są typowe dla Makera 2k3, ale zostały dopasowane wyjątkowo dobrze. Lokacje nie oszałamiają, ale są klimatyczne i przyjemne dla oka. W czasie rozgrywki odwiedzimy wiele różnych miejsc, chociaż niestety pod koniec wszystkie zaczynają się ze sobą zlewać.

Śledztwo:
Fabuła gry obraca się wokół tajemnej grupy, która, realizując swój mroczny plan, popełnia wiele zbrodni. W czasie rozgrywki przyjdzie nam kierować jednymi z kilku dość ciekawych postaci. Historia idzie naprzód szybko, bez przerw na zbędne zapychacze. Zdecydowaną zaletą są częste zwroty akcji i mocne ekspozycje fabularne. Motywy gry przywodzą na myśl seriale detektywistyczne, pomieszane z okultystycznymi teoriami spiskowymi, grozą, przemocą seksualną i scenami akcji rodem z filmów akcji. Więcej nie zdradzę, bo i nie potrzeba - gra raczej broni się reżyserią, a nie zawiłością fabuły. Niektóre momenty naprawdę wpadają w pamięć (zazwyczaj będąc bardzo brutalnymi), ale ostatecznie nie jest tak dobrze, jak mogłoby być. Hektolitry rozmazanej krwi, pikselasta nagość i potworne mordy w pewnym momencie zaczynają być naprawdę groteskowe, i stają się męczącym tłem. Do tego są jeszcze elementy visual novel - przerywniki, które wykorzystują sceny z jakichś brutalnych anime. Niestety, mimo, że te obrazki zawierają brutalność i nagość w wyższej rozdzielczości niż sprity, ja nie mogłem przełknąć użycia tych grafik - wydawały się tylko śmieszne. 

Jatka:
Niemal każdy etap gry zaczyna się, gdy bohater znajduje się w lokacji pełnej wrogów nieświadomych jego obecności. Ciche zabijanie wspomnianymi kawałkami szkła i umykanie wzrokowi wrogów ustąpi jatce, gdy jakikolwiek przeciwnik nas zauważy. Skradanie nie wybacza błędów, ale niestety sprawia to, że nie jest ono zbyt zabawne. Natychmiastowy alarm na całej mapce to jeszcze pół biedy, gorzej, że przeciwnicy mają długi, ale wąski zasięg wzroku, co czasem sprawia, że nie da się ich skutecznie wykrywać i śledzić, a czasem, że można się im wymykać naprawdę w śmiesznie prosty sposób. Przeciwnicy nie zwracają uwagi na truchła kolegów i nie potrafią odnajdywać ścieżek, ale to szczegóły. Strzela się po prostu naciskając przycisk, będąc zwróconym w odpowiednim kierunku. Nie ma tu więcej finezji, ale strzelanie jest satysfakcjonujące. Wystrzały wydają mocne dźwięki, ekran trzęsie się, a wrogowie zamieniają się w rozerwane kupy mięsa. Szkoda, że nie ma tu wiele urozmaicenia poza walkami z bossami.
Odkupienie:
Grimorum to ciekawa i dość dobrze zrealizowana gra. Grafika i audio stanowią tu dobre tło, fabuła jest akceptowalna, ale jej przebieg wyreżyserowany bardzo dobrze. Mechaniki mają swoje problemy, ale zapewniają sporo rozrywki. Jeśli brutalność i gore nie stanowią problemu, gra jest warta sprawdzenia.


PLUSY:
+ walka jest satysfakcjonująca
+ dynamiczna fabuła
+ dobra oprawa

MINUSY:
- rozgrywka ma problemy
- bugi

Fabuła: 3/6
Klimat: 5/6
Grafika: 5/6
Muzyka: 5/6
Mechanika: 4/6

ŁĄCZNA OCENA: 4


 
 
000webhost logo