Analizy

 
 
 
Notowania 2011
(ravenone)

Półtora roku temu szerokie pojęcie "scena rpg makera" rozłożyliśmy na czynniki pierwsze. Czym jest owa scena? To wszelakie społeczności twórców skupionych na przeróżnych forach, portale traktujące o rm i co najistotniejsze - twórcy, którzy robią gry. Podsumowując miniony rok odwołuję najpierw do lektury TEGO artykułu. Sprawdźcie, jak zmieniła się scena przez ostatnie kilkanaście miesięcy.

Złoty Noruj, Ska'ciu dominator
Największym wygranym zeszłorocznych zmagań jest niewątpliwie Noruj. Wydał dwie gry (Agnosco i Opowieści z Asgun), które podczas Golden Forków okazały się najlepsze w kategoriach pełnych wersji gier XP i VX.
Na makera 2k3 wyszło 5 gier, z czego 2 spod ręki jednego z najbardziej doświadczonych twórców naszej sceny. Ska'ciu zgarnął 1 i 3 miejsce i nigdy nie schodzi poniżej pewnego poziomu. W 2012 znowu powinien coś wydać. Oby tak dalej!

Aktywna Ultima
Najmłodsze ze wszystkich działających for w Polsce stało się w osatnich miesiącach najbardziej aktywnym. To tutaj wyszło najwięcej gier w zeszłym roku, w większości były to debiuty scenowe nowych użytkowników. Oprócz tego powstają tu stale gry z uniwersum Systemu, a kolejne projekty TagTeamu są coraz ciekawsze. Mało tego - zeszłoroczny Ultima Tournament II cieszył się sporym zainteresowaniem, czego efektem była ilość oddanych prac - 10.

Stabilna Gospoda
Jedno z najstarszych żyjących for - Gospoda - ma się dobrze. Dalej królują tu projekty ze starszych makerów, Jazzwhisky cyklicznie organizuje kolejne odsłony konkursów, które cieszą się sporym zainteresowaniem. W zeszłym roku odbyła się 6 już edycja GRMA Code-off. Szkoda tylko, że gier z rm 2000 i 2k3 wychodzi mało. Ale w obliczu spadku zainteresowania nawet nowszymi makerami trudno liczyć, żeby starsze wersje były bardziej popularne.

Słabnące rmx.pl
Po niezwykle udanym roku 2010, gdzie wyszła masa gier i pojawiały się liczne zapowiedzi nowych projektów, rmxp.pl wyraźnie obniżył loty. W 2011 roku głównie dyskutowano w tematach nie związanych z rpg makerem, a zaprezentowanych pełnych wersji gier było 9 (połowa to mini-gry). Nie powstają także nowe projekty, umarł nawet najbardziej popularny temat - Screenshot thread, w którym kiedyś codziennie pojawiały się screeny. Obecnie nowe zrzuty ekranu z projektów oglądamy coraz rzadziej.

Zainteresowanie Golden Forkami
Ranga konkursu jest co roku podnoszona, dochodzą kolejni organizatorzy, a w tym roku na twierdzy ukazała się nawet prezentacja GFów w formie slajdów z PowerPointa. Niestety ostatni konkurs wypadł blado zarówno pod względem ilości i jakości zgłoszonych gier, jak również - samej frekwencji. Pozostaje mieć nadzieję, że na zasadzie sinusoidy w roku 2012 znowu będzie lepiej.

Upadające projekty
Zapowiedzi projektów z gigantycznymi statystykami (kilkaset broni, questów, map, kilkadziesiąt godzin grania etc.) zazwyczaj traktujemy z przymróżeniem oka. Większość z nich to fantazje twórców, którzy chcą w miesiąc zrobić grę, a nie wiedzą na co się porywają. Jednak w kilku przypadkach zawieszenie prac nad grą boli, bo wierzyliśmy, że wreszcie zagramy w coś naprawdę wyjątkowego. Zakończenie prac nad grami: The Inscriptions, Apokalipsa czy The Werewolf to największe rozczarowania zeszłego roku. Mocno niepokojący jest również fakt dużych opóźniej w pracach nad grą Darnog: Początek. HellKiller już w 2010 roku obiecywał, że ukończy grę. Na ostatnie GFy planował wydać demo, a i to mu się nie udało.

Upadające fora
Po zainstalowaniu shoutboxa na rmxp.pl, Zamthir stracił swój ostatni atut. Pojawiający się co jakiś czas nieczynny serwer ze względu na zaleganie z płatnościami przez DarkClouda w końcu stał się szarą rzeczywistością. Obecnie widnieje na nim napis "Work in progress... Forum wraca niebawem. Stay tuned!".
Po dobrym początku i ambitnych planach założycieli przestał działać również Golodir. Gdy Guv znudził się rpg makerem, porzucił swój projekt i forum, a słuch o nim zaginął...

Porównując artykuł z połowy 2010 roku warto wspomnieć również o fundamentach polskiego community. Od tego czasu Twierdza niewiele się zmieniła. Reptile sam, czasem z pomocą dochodzących redaktorów, dodaje kolejne materiały na stronę. Powstały w zeszłym roku dział - Kompetedium jest stale rozbudowany.
Podobnie rzecz masz się z Tsukuru Archive, gdzie Jazz toczy (głównie samotną) bitwę. Kolejne newsy i opisy gier pojawiają się jednak dość rzadko. Strona TiTka, jak i jego forum dalej stoją i prezentują okazały dorobek autora. Szkoda tylko, że sam autor coraz rzadziej zagląda do sieci, a tworzonej przez niego kontynuacji Parallell Worlds wciąż nie widać. TiTek zakładał, że w 2012 roku grę ukończy, więc dajmy mu jeszcze parę miesięcy spokoju;).

 
 
www.000webhost.com